vineri, 24 septembrie 2010

Nesimtire pe banii mei

In general, chelnerii (mai ales chelneritele) sunt niste persoane frustrate care lucreaza in acest domeniu pentru ca nu au avut alta solutie, pentru ca au nevoie de bani, meseria de chelner fiind printre cele mai raspandite, unde nu ai nevoie de o minte luminata. Nu spun ca este un lucru rau, pana la urma munca nu e o rusine. Fiecare am muncit pentru bani, asta daca nu ne-a pus mama si tata cheile unui X5 in mana.

Eu ma refer la acei chelneri de ocazie care nu au nici cel mai mic respect pentru clienti. Am avut prieteni care au lucrat dincolo pe post de chelneri, sora mea e plecata cu ceva program de la facultate in Grecia unde lucreaza in aceiasi meserie. Acolo daca un client se plange de tine ai zburat in minutul doi, rar primesti a doua sansa, cel putin intr-un restaurant care se respecta. Si asta este primul lucru care ti se spune la angajare, tu esti aici pentru a multumi clientul. Tu trebuie sa faci ce iti cere el nu sa faca el ce ii ceri tu. Pana la urma e si problema patronului, daca isi respecta clientii sau nu. In Romania de obicei se aplica varianta a doua.

Da stiu, sunt platiti prost asa ca nu au de ce sa arate respect. Insa la noi asa e peste tot. Medicii nu trebuie sa te trateze bine pentru ca sunt platiti prost, functionarii publici nu trebuie sa te trateze bine pentru ca sunt platiti prost. Toti suntem platiti prost, atunci nu ne mai respectam intre noi? Asta inseaman ca respectul e cumparat de bani nu? Din cate vad da.

Situatia pe care vreau sa o prezint e cam generalizata. Cam peste tot chelnerii sunt lipsiti de bun simt si au impresia ca tu ii incurci de la ceva si ca esti un amarat care are tupeul sa le ceara ceva. Rar intalnesti un chelner care chiar stie sa isi faca treaba si care macar afiseaza un zambet fals din obligatie, daca nu din bun simt.

Si sa ajung si unde mi-am dorit. Vorbim despre un restaurant /local dintr-un micut oras din Romania. Merg destul de des acolo impreuna cu prietenii. Mai bem o bere sau un vin (suc pentru cei slabi de stomac), uneori mai mancam ceva, in general sa ne simtim bine.

Inainte sa incep sa ma plang, sa va spun si de ce mergem aici, chiar daca esti tratat ca ultimul om, nu ca un client. In general il ocolim cat putem, insa este cam singurul local din oras deschis pana mai tarziu, asa ca daca vrem sa bem o bere dupa ora 10 nu prea avem alta solutie. Da, orasul asta cam adoarme dupa ora 10.

Sa luam situatia unu. Am venit intr-o seara ca orice om, impreuna cu prietenii, sa bem o bere. Am vrea sa stam la nefumatori, ca na, in general daca nu fumezi nu prea te atrage mirosul hainelor imbibate cu tutun. Sala pentru nefumatori era inchisa. Merge careva sa o cheme pe chelnerita sa ne deschida. Dupa cateva momente de asteptare vine (cu o scarba mare in ochi) sa ne deschida. Comanda ne-am luat-o de la bar, insa despre asta am sa vorbesc in situatia doi. Bem, povestim si nu ne dam seama cum trece timpul. Pe la 11 vine domnisoara foarte frustrata (dupa parerea mea), stinge televizorul si se posteaza la masa noastra. Fara sa zica frumos, v-am ruga frumos sa va ridicati, inchidem. Sau ceva mai subtil. Pur si simplu a venit foarte nervoasa si ne-a spus sa plecam pentru ca ar merge si ele acasa. Wow. Pai domnisoara, era greu sa vii cu cinci minute inainte sa ne spui ca ai chef sa mergi acasa? Ce dovada mai mare de lipsa de bun simt poate arata un om. Asta a fost chiar varful de lance al lipsei de respect din acel local, printre multe alte situatii marunte.

Am mai fost si in alte localuri unde m-a prins ora inchiderii, insa esti tratat cu respect. De exemplu vine chelnerul si iti spune foarte politicos, "Pot sa va fac nota?" Evident ca te simti ca trebuie sa pleci. Insa pleci multumit, nu pleci simtindu-te dat afara.

Sa luam si situatia doi. Asta se intampla aseara. Ne-am adunat pe la noua jumate sa mergem la o bere, avand in vedere ca in zilele urmatoare mergem toti la facultate si cine stie cand ne mai intalnim. Unde sa mergem decat la localul cu pricina. Eu chiar am zis inainte sa nu mergem acolo, ca sunt cam satul de fitele domnisoarei. Totusi am mers pana la urma, ca berea are acelasi gust oriunde.

Acum mai erau si alte persoane la nefumatori asa ca am putut intra. Eu m-am ridicat sa ma duc la bar sa o rog sa vina sa ne ia comanda. Ajung la bar unde erau doua chelnerite care cam stateau degeaba. Le-am intrebat daca pot sa vina sa ne ia comanda in spate. Am iesit pe usa si abia cand intram deja pe usa de la nefumatori iese domnisoara dupa mine strigandu-mi sa mergem la bar sa ne luam comenzile. Cred ca s-au sfatuit intre ele daca sa vina sau nu, sau daca au chef, mai bine zis.

Chiar ma intreb la ce bun plateste patronul doua chelnerite cand comenzile se iau la bar. De fapt da, una serveste si una face curatenie, foarte logic nu? Si nu stiu de ce am impresia ca erau cam singure aseara in local. Adica fara vreun meneger sau sef. Pentru ca situatia nu se repeta chiar in fiecare zi. Au fost si zile in care am fost serviti la masa. Si nu cred ca localul are zile in care se serveste si zile in care nu. Insa chiar si cand esti servit esti tratat cu atata scarba, ca ultimul om. Daca ai indraznit sa comanzi ceva farfuria iti este trantita pur si simplu in fata.

Chiar am vrut sa intreb aseara, ele pentru ce sunt platite. Sa ia comanda la bar? Si mai vroiam sa intreb daca au ceva sef care le supravegheaza. Pana la urma nu mi-am mai batut capul si mi-am savurat berea si ce am comandat. Insa mi-am promis ca nu mai calc in acel local. Si asta asa ramane.

Astea sunt doar doua dintre intamplarile patite acolo. Fara sa mai mentionez ca in general primesti jumate de servetel, sau ca berea e calda uneori (asta e crima) iar preturile, ce pot sa zic, preturile sunt ca ale unui local care se respecta, deaia si spun ca preturile sunt mari, pentru ca asta nu se respecta. De fapt chelneritele il fac asa. Pana la urma nu am cum sa va explic cu ce senzatie ramai dupa ce mergi acolo. Atat pot sa va spun ca daca mergi de cateva ori, cu siguranta nu iti vei mai dori sa mergi.

Situatia e cam la fel peste tot. Chelnerii au devenit niste mici patroni, iar tu, clientul, ai devenit un fel de amarat care ii incurci din treaba lor. Fara sa se gandeasca ca de fapt clientul este cel care tine afacerea aia in picioare si expresia "Clientul nostru, stapanul nostru" ar trebui aplicata si chiar este aplicata in localuri cu putin respect pentru clienti.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu